alkohole

Alkohole, a dokładnie napoje alkoholowe to szeroka gama trunków, które charakteryzują się zwartością etanolu. Obecnie w sklepach można znaleźć pełną paletę różnych alkoholi – zarówno tych niskoprocentowych, jak i wysokoprocentowych. Jakie alkohole warto znać? Zapraszamy do zapoznania się z przeglądem najpopularniejszych rodzajów napojów alkoholowych!

Najczęściej podział alkoholi dotyczy zawartości alkoholu – etanolu. Dzieli się je zatem na niskoprocentowe, średnioprocentowe oraz na wysokoprocentowe. W ramach tych kategorii znajdują się poszczególne typy alkoholi, które następnie również posiadają swoje konkretne gatunki, podtypy.

Alkohole niskoprocentowe i średnioprocentowe

Do tej kategorii zaliczają się przede wszystkim alkohole takie jak:

  • piwa
  • miody pitne
  • wina

Piwa

Piwo jest napojem alkoholowym lub też bezalkoholowym, które powstaje na skutek fermentacji alkoholowej brzeczki piwnej. Do jego produkcji stosowane są słody oraz chmiele wraz z innymi surowcami.

Najczęściej piwa dzieli się na jasne oraz na ciemne. Obecnie ich asortyment jest bardzo szeroki, na przykład są to jasne, orzeźwiające piwa pszeniczne, ale również ciemniejsze, bardziej aromatyczne piwa ciemne jak portery. Bardzo popularne są piwa rzemieślnicze, które przygotowywane są przez małe browary – mogą pochwalić się unikatowymi smakami.

Miody pitne

To dość słabo znane alkohole, które w Polsce były kiedyś bardzo popularne. Do dyspozycji są różne typy miodów pitnych, na przykład półtoraki, dwójniaki, trójniaki.

Wina

To bardzo szeroka gama alkoholi, które tradycyjnie dzielone są na białe, czerwone oraz różowe. Powstają z winogron – są to tak zwane wina gronowe, ale również do ich produkcji stosowane są inne składniki.

Do win zaliczane są między innymi szampany – wina musujące, wermuty, sangria, porto czy sherry. To także cydry produkowane z jabłek.

Alkohole wysokoprocentowe

To bardzo szeroka gama alkoholi, które charakteryzują się wysoką ilością destylowanego alkoholu. Mogą także zawierać różne dodatki, na przykład zioła, owoce, przyprawy. Każdy kraj może pochwalić się nieco innymi trunkami tradycyjnymi – dzisiaj można zapoznać się z nimi jeszcze łatwiej poprzez dobre sklepy z alkoholami.

Do alkoholi wysokoprocentowych zaliczają się między innymi:

  • absynt – alkohol o zielonkawym kolorze powstający na bazie piołunu, kopru i anyżu oraz innych ziół
  • burbon – rodzaj amerykańskiej whisky z kukurydzy i zbóż
  • gin – jałowcówka – alkohol z jałowca, popularna w krajach anglosaskich
  • koniak – rodzaj winiaku produkowanego w okolicy Cognac we Francji
  • likiery – słodkie napoje alkoholowe, na przykład amaretto – likier migdałowy, ajerkoniak – likier jajeczny, malibu – likier kokosowy z rumem, goldwasser – likier z płatkami złota
  • nalewki – alkohole wysokoprocentowe produkowane na bazie różnych owoców, ziół, orzechów, na przykład cytrynówka, malinówka, wiśniówka, orzechówka
  • rum – napój alkoholowy powstający z fermentowanego soku z trzciny cukrowej lub melasy
  • tequila – rodzaj mezcalu, wytwarzany ze sfermentowanego soku agawy
  • whisky – napój na zacierze zbożowym, popularny w Szkocji, Irlandii, USA, Kanadzie
  • wódka – czysta lub smakowa, powstaje ze spirytusu rektyfikowanego zmieszanego z wodą

Oczywiście, to tylko kilka różnych typów alkoholi, ponieważ jest ich znacznie więcej. Amatorzy trunków tego typu mogą dzisiaj przebierać w najróżniejszych ich wariantach, aby dopasować coś w sam raz dla siebie na różne okazje.

Gdzie kupować dobre alkohole?

Aktualnie w sklepach z alkoholami na klientów czeka pełna paleta różnych produktów, dlatego można zakupić tam zarówno popularne w Polsce trunki, na przykład piwo i wódki, jak również te, które są mniej znane, a także wybierane na specjalne okazje, na przykład szampan.

Aktualnie alkohole można kupować nie tylko w sklepach stacjonarnych. Coraz większym powodzeniem cieszy się także zamawianie alkoholi w internecie. Oczywiście, taka propozycja dedykowana jest tylko dla osób pełnoletnich. Zamówione trunki dostarczane są przez kuriera, który przy ich odbiorze sprawdza dowód osobisty klienta.