samolot

Zawód pilota jest niezwykle wymagający, a także dość specyficzny. W końcu kiedy oderwiesz maszynę od ziemi, musisz, bez względu na wszystko, bezpiecznie wylądować. Wyjaśniamy jaką licencję należy zdobyć, aby spełnić marzenie o lataniu samolotem.

Licencje pilota

Mała która praca jest tak wymagająca i odpowiedzialna jak właśnie zawód pilota. Samo zdobycie licencji nie jest także proste. Aby ją uzyskać, należy zainwestować sporo czasu i pieniędzy. Ponadto trzeba nauczyć się również sporo teorii. Jednak przyjemność z latania, a także prestiż oraz wysokie zarobki, jakimi cieszy się pilot, rekompensują długi czas żmudnego przygotowywania się do zawodu.

Licencja PPL(A) – Private Pilot License (Aircraft)

PPL(A) to podstawowa licencja turystyczna. Pozwala ona na latanie samolotami jednosilnikowymi tłokowymi, które są lżejsze niż 5,7 tony. Licencja ta jednak nie pozwala na przewóz pasażerów, ponadto osoba, która ją posiada, może latać tylko i wyłącznie w dobrych warunkach atmosferycznych. Żeby ją uzyskać, należy mieć co najmniej 17 lat i ukończone szkolenie składające się ze 100 godzin teorii i 45 godzin praktyki, zakończone egzaminem. Co ważne, odpowiednikiem PPL(A) dla pilota śmigłowca (ratunkowego i nie tylko) jest PPL(H), czyli Private Pilot Aircraft (Helicopter).

NVFR – Night Vision Flight Rules

Po uzyskaniu licencji pilota PPL(A) można zdecydować się na wyrobienie NVFR, która pozwala na wykonywanie nocnych lotów. Takie szkolenie obejmuje przede wszystkim praktykę.

CPL(A), MER(L), IR(A) – Commercial Pilot License (Aircraft), Multi-Engine Rating (License), Instrument Rating (Aircraft)

W tym przypadku należy wyrobić odpowiednią liczbę godzin za sterami samolotu. Można to zrobić jeszcze przed, ale i już po uzyskaniu licencji CPL(A), która umożliwia zostanie pierwszy oficerem na pokładzie, czyli tak zwanym drugim pilotem. Osoba z takimi uprawnieniami może zawodowo pilotować nawet takie maszyny jak Airbus czy Boeing, jednak wyłącznie na przemian z kapitanem. Może także zostać dowódcą samolotów, których masa nie przekracza 5,7 tony bądź takich maszyn, które zabierają na pokład maksymalnie 9 pasażerów.

Szkoła lotnicza może oferować jednocześnie z licencją CPL(A) wyrobienie także pakietu MER(L) i IR(A). Uprawnienia te pozwalają pilotowanie samolotów wielosilnikowych, a także umożliwiają latać przy ograniczonej widoczności. Osoby, które chcą pilotować śmigłowiec, muszą natomiast zdecydować się na CPL(H).

MCC i JOC – Multi-Crew Cooperation i Jet Orientation Course

Podczas przygotowań do pracy pilota samolotu, należy odbyć również szkolenie do pracy w załodze wieloosobowej – MCC – oraz na silniki odrzutowe (JOC), które posiada dziś większość samolotów.

ATPL – Airline Transport Pilot License

ATPL to licencja najwyższa w lotnictwie cywilnym. Pozwala na pilotowanie samolotami, których masa przekracza 5,7 tony (także jako kapitan) i które zabierają na pokład 10 i więcej pasażerów. W Polsce licencję tą wydaje Agencja Unii Europejskiej ds. Bezpieczeństwa Lotniczego EASA. Wszystkie egzaminy w tym wypadku są przeprowadzane w języku angielskim, a część teoretyczna obejmuje wiele zagadnień, takich jak na przykład planowanie i monitorowanie lotu, nawigacja, prawo lotnicze czy meteorologia.

Po uzyskaniu licencji CPL(A) oraz uprawnień MEP(L), IR(A) oraz MCC i zdaniu teoretycznej części ATPL można zdobyć licencję liniową zamrożoną, czyli ATPL(A) Frozen. Dzięki której można zostać drugim pilotem w wielosilnikowych maszynach. Pełną licencję ATPL można uzyskać dopiero po 1500 godzinach nalotu ogólnego – w tym 500 godzin na wielosilnikowych samolotach.

UPRT – Upset Prevention and Recovery Training

Co ważne, obecnie wymaga się, aby każdy kandydat na pilota ukończył również UPRT. Szkolenie to pozwala zdobyć umiejętności zapobiegania oraz ratowania samolotów z niebezpiecznych manewrów.

Aby zostać pilotem samolotu liniowego trzeba przeznaczyć na naukę co najmniej 2-4 lata lub więcej. Szkolenia można odbyć na studiach związanych z lotnictwem bądź w prywatnie – w szkołach, aeroklubach czy nawet liniach lotniczych.